Model Dispilin Canter berasaskan peneguhan terhadap tingkah laku yang diingini dan
penerimaan murid terhadap akibat daripada tingkah laku.
Ciri-ciri
guru yang asertif
- Jelas, yakin dan menyatakan jangkaan
serta arahan yang konsisten dengan tegas.
- Tahu apa yang diingini oleh murid
- Guru menerangkan peraturan bilik
darjah
- Membantu murid untuk memahami bentuk
tingkah laku yang membawa kepada kejayaan dan tingkah laku yang membawa ke arah
kegagalan.
- Guru asertif tidak membawa imej
garang dan kasar.
- Memberikan peluang kepada guru dan
murid untuk memenuhi keperluan masing-masing.
- Guru asertif konsisten, adil dan
boleh memenuhi kehendak murid
Di
dalam model Asertif Canter, terdapat model asertif disiplin yang menggariskan tiga
jenis guru iaitu guru yang asertif, guru yang tidak asertif dan guru yang
agresif. Berikut adalah ciri-ciri guru yang tidak professional dalam bidang
pendidikan.
Guru
yang agresif
- Garang, kasar, tidak mesra dan tidak
bertimbang rasa
- Autokratik
- Menunjukkan kuasa dan tidak bertolak ansur
Guru
yang tidak asertif
- Mereka menggunakan pendekatan yang
pasif terhadap murid
- Tidak konsisten dalam menangani
tingkah laku murid
- Penggunaan bahasa yang tidak sesuai
- Ini akan menyebabkan murid keliru
dengan jangkaan guru
- DEFINISI PERSEKITARAN PEMBELAJARAN YANG KONDUSIF Kamus Dewan EdisiBaru (1989): persekitaran merujuk kepada keadaan di sekeliling (sesuatu) atau keadaan yangmenjadi seperti latar belakang (seseorang atau sesuatu). Robert M. Gagne (1970) di dalam bukuMok Soon Sang (2008): pembelajaran bermaksud perubahan tingkah laku atau kebolehanseseorang yang dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan oleh prosespertumbuhan. Menurut Noriati A. Rashid et. al ( 2009): kondusif membawa maksud sesuai.Kesimpulannya, bagaimana hendak mewujudkan keadaan yang sesuai di mana proses perubahantingkah laku atau kebolehan murid-murid dapat dikekalkan.Slide 4:Persekitaran dapat dikaitkan dengan suasana atau budaya sekolah daripada segi fizikal, sosial,perkembangan intelek dan aspek penggunaan bahasa. Bukan itu sahaja, persekitaran di dalamdunia pendidikan paling sinonim merujuk kepada keadaan bilik darjah. fizikal Penggunaanbahasa Perkembangan intelek sosialSlide 5:FIZIKAL Kebersihan sekolah meliputi bilik darjah, tandas, kantin dan kawasan sekolah dan lain-lain lagi. Kebersihan amat penting di dalam sesuatu perkara. Jika tidak menjaga kebersihansecara tidak langsung tumpuan belajar akan terganggu. KEMUDAHAN SEKOLAH kemudahansekolah seperti buku-buku, komputer, meja, kerusi Jika kemudahan tersebut mencukupi, murid-murid senang untuk memperolehi ilmu pengetahuan
- 2. sosial bekerjasama Bekerjasama di antara anggota-anggota sekolah, bersedia untuk bantu-membantu dan rela menjalankan tugas masing-masing tanpa rungutan. Murid-murid bekerjasamauntuk menuntut ilmu dan tidak lokek ilmu antara satu sama lain. mesra Dimanifestasikandaripada pergaulan dan keriangan dalam aktiviti-aktiviti sosial di sekolah. Hubungan gurudengan murid mesra dan tidak ada benteng di antara mereka.Slide 7:PERKEMBANGAN INTELEK BUDAYA ILMU Merujuk kepada semangat ingin belajar. Samaada dalam bilik darjah atau di perpustakaan sekolah. Persekitaran sekolah yang selalumenitikberatkan pelajaran seperti budaya membaca buku akan menwujudkan satu keadaan yangkondusif kerana setiap murid mengamalkannya dan tidak berasa kekok apabila melihat satu samalain mengamalkannya.Slide 8:PENGGUNAAN BAHASA bahasa merangkumi penggunaannya secara betul dan jitu di dalamdan di luar bilik darjah. Contohnya, di dalam kelas sebaik-baiknya hendaklah menggunakanbahasa kebangsaan kerana memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran walaupun terdapatpelbagai kaum di dalam kelas tersebut supaya satu persekitaran yang kondusif dapat terbentuk.CIRI-CIRI SEKOLAH BERKESAN :CIRI-CIRI SEKOLAH BERKESAN Perhubungan yang saling hormat-menghormati di antarakakitangan akademik dengan murid-muridnya. Kesukarelaan murid-murid menerima aspirasidan peraturan sekoah yang diaturkan oleh pihak pentadbiran sekolah. Perasaan kekitaan yangtimbul di antara murid-murid dan guru-guru dengan menerima sekolahnya sebagi sebuahkeluarga yang mesra dan bahagia. Kewujudan satu keadaan yang setiap murid melibatkan diridalam kegiatan keilmuan dalam setiap kesempatan, termasuk usaha menggunakan bahasa denganbetul dan sesuai. Kewujudan alam belajar yang bersih, teratur dan tenteram. .Slide 10:Kewujudan disiplin yang baik, dengan zero defect dalam semua aktiviti pendidikan, iaitu tiadamasalah pengajaran-pembelajaran, tiada konflik, tiada perlanggaran disiplin, tiada masalahkeceriaan sekolah dan sebagainya. Mok Soon Sang (2009) Kesimpulannya, iklim persekolahanataupun persekitaranpersekolahan yang dikatakan baik adalah sebuah sekolah yang dikelolakandengan baik, yang elok dipandang dan teratur susunannya. Keadaan ini akan mewujudkansesuatu pembelajaran yang kondusif dan murid-murid bersemangat serta lahir perasaan cintaberada di sekolah tersebut untuk menuntut ilmu.
- 3. MEWUJUDKAN PERSEKITARAN YANG KONDUSIF :MEWUJUDKAN PERSEKITARAN YANG KONDUSIF CIRI-CIRI BILIK DARJAH YANGKONDUSIF sebelum memulakan sesi pengajaran dan pmbelajaran guru haruslah merancangdengan teliti guru perlu menyediakan rancangan mengajar berdasarkan perkembangan dan minatmurid. guru mesti bersiap sedia menghadapi menghadapi kerenah dan tingkah laku murid NoriatiA. Rashid et. al (2009)Slide 12:guru mesti memikirkan aktiviti yang mendorong penglibatan seperti perbincangan, perbahasandan bermain susunan kelas mestilah dapat memudahkan guru berinteraksi dengan murid suasanabilik darjah mestilah dapat mewujudkan perasaan dihargai dan kepunyaan serta mampumemotivasikan murid guru menetapkan peraturan bagi mengurangkan salah laku murid bersikappenyayang dan mudah mesra dengan murid supaya tiada jurang yang wujud di dalam hubungandua pihak tersebutJENIS-JENIS INTERAKSI DAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH :JENIS-JENIS INTERAKSI DAN PERSEKITARAN BILIK DARJAH PERHUBUNGANPENGAJARAN DENGAN JENIS INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH Mok Soon Sang(2009) Lihat contoh perhubungan pengajaran dengan jenis interaksi dalam bilik darjahKEPIMPINAN GURU DAN INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH :KEPIMPINAN GURU DAN INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH JENIS-JENISKEPIMPINAN (STRATEGI) DI DALAM BILIK DARJAH Mok Soon Sang (2009) autokratikdemokratik laisesez-faireSlide 15:autokratik bermaksud corak pemerintahan yang mempunyai kuasa mutlak. Ini bermaksudkepimpinan autokratik seseorang guru merujuk kepada coraknya menguruskan kelas dengankuasa penuh. Guru menetukan segala aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang di mana muridtidak diberikan peluang untuk memberikan pendapat mereka. Kesannya interaksi di antara gurudengan murid merupakan interaksi sehala, iaitu guru memberikan arahan manakala murid-muirdmendengar dan mengikut arahan. Murid-murid juga bersifat pasif. Gagal mewujudkanpersekitaran pembelajaran yang kondusif.
CIRI-CIRI GURU YANG EFEKTIF
- . Apakah itu guru yang efektif? Menurut Yaakub Isa (1994), guru yang baik. Mampu mengajar atau mendidik dengan baik lalu pendidikannya menjadi berkesan sementara objektif pengajarannya tercapai.
- 3. Menurut Michael Marland, seorang guru dapat dikatakan efektif apabila ia memiliki sikap tajam perhatian dan pantang menyerah, penjelasannya mudah difahami, serta mampu mengelola kelas dengan baik.
- 4. CIRI-CIRI GURU YANGEFEKTIFMEMPUNYAI NILAI- SIFAT DAN KUALITI SIFAT DAN KUALITINILAI KEGURUAN SOSIAL PROFESIONAL• Bertanggungjawab • Budi pekerti sopan • Mpy semangat• Bertoleransi • Ramah mesra ingin tahu y tinggi• Bersifat kepimpinan • Merendah diri • Berpengetahuan• Yakin • Mempunyai ikhtisas• Adil/Tegas/ Luwes semangat untuk • Suka membaca• Berdedikasi berbakti • Kemahiran bertutur• Berwibawa • Jujur yang baik • Daya ingatan yang tinggi • Berdaya usaha
- 5. CIRI-CIRI GURU YANG BERKESAN• Percaya murid-murid Proaktif • Guru berusaha untuk akan belajar mencegah agar tidak• Sedaya upaya • Menyediakan satu timbul tingkah laku membantu mereka pelan tindakan secara bermasalah. untuk belajar mental sebelum masuk • Mencegah lebih baik ke dalam bilik darjah daripada merawat. Positif Pencegahan
- 6. PENGHAYATAN DAN AMALAN NILAI Dalam konteks guru-guru negara ini, nilai-nilai merupakan satu tenaga asas yang menggerakkan guru melaksanakan tugasnya dengan cemerlang.
- 7. NILAI-NILAI MURNI DALAM PERKHIDMATAN AWAM • Sesuai dengan tanggungjawab utama yang dipikul oleh guru untuk mendidik anak murid.AMANAH • Merupakan asas kesempurnaan sesuatu tugas atau amalan. IKHLAS • Merujuk kepada usaha menghasilkan kerja yang berkualiti dan sedia menerima teguran danDEDIKASI bimbingan bertujuan memperbaiki kelemahan diri.
- 8. • Melaksanakan tugas dengan licin agar dapat TEKUN mencapai matlamat yang ditetapkan. • Pembudayaan nilai ini akan menghasilkan mutu BERDISPLIN kerja yang cemerlang. • Dapat melahirkan suasana kerja yang harmoni, aman dan menyeronokkan seterusnyaBEKERJASAMA meningkatkan hasil dan mutu kerja yang tinggi.
- 9. • Menegakkan keindahan dalam organisasi sekolah. BERBUDI MULIA • Dimanifastasi melalui tindakan yang boleh memberi kebaikan sebagaiBERSYUKUR balasan kepada kebaikan yang diterimanya.
- 10. TONGGAK DUA BELAS Menghargai Kemuliaan Pengaruh masa kesederhanaan teladan Ketekunan Kewajipan Ketinggian membawa menjalankan peribadi kejayaan tugasKeseronokkan Kekuatan sifat Kebijaksanaan bekerja baik hati berkidmat
- 11. Keutamaan Peningkatan Nikmatkesabaran bakat mencipta
- 12. IMPLIKASI GAGAL MENJADI GURU EFEKTIF
- 13. Tidak dapat Masalahmengesan disiplinperkembanga meningkatn murid • Murid tidak• Murid mundur menghormati dalam guru pelajaran Wujud jurang antara guru dan murid • Murid tidak suka berdamping dengan guru
- 14. • Murid malas dan tidak mendengar arahan Kelas tidak guru. terkawal • Rakan2 tidak suka bergaul dengannya. Proses P&P tidak • Isi pengajaran tidak dapat disampaikan berjalan lancar dengan berkesan.Potensi murid sukar • Murid tidak faham ajaran guru. dikenalpasti
- 15. PERANAN GURU DALAM BILIK DARJAH
- 16. mengurus murid supaya menjalankantugas mereka mengikut jadual bertugasseperti membersihkan bilik darjah danmenyusun kerusi dan meja. menguruskan bahan-bahan pengajaran supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan. mengurus keadaan fizikal bilik darjah supaya lebih kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
- 17. mewujudkan iklim bilik darjah terbuka, iaitu menggalakkan murid bebas berinteraksi antara murid/murid, murid/guru serta bebas melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti dalam bilik darjah. membentuk muriddengan sikap dedikasi, berinisiatif, bekerjasama, ramahdan mesra, spontan dan kreatif , serta lebih tinggi motivasi.


No comments:
Post a Comment